A Legendás Crash Bandicoot - de mi lett vele?
Crash Bandicoot: On the Run! – Egy legendás karakter futása a mobilpiacon
A Crash Bandicoot név szinte minden játékos számára ismerősen cseng – a 90-es évek ikonikus platformhőséről van szó, aki a PlayStation egyik legismertebb arcává vált. A karakter kalandjai az évek során számos generációnak hoztak örömet, és 2021-ben új platformra, a mobilokra is megérkezett: elindult a Crash Bandicoot: On the Run! című játék, amelyet a Candy Crush fejlesztője, a King készített, és az Activision Blizzard adta ki.
Megjelenés és bevezetés
A játék hivatalosan 2021. március 25-én debütált világszerte, iOS és Android rendszerekre. Már a megjelenést megelőző napokon is elérhető volt néhány régióban korai hozzáférésként. Ez a korai elérhetőség hatalmas várakozást és letöltési hullámot generált: már az első 24 órában több mint 8 millió alkalommal töltötték le a játékot.
A játékosok érdeklődése gyorsan tetőzött: négy nap alatt elérte a 20 millió letöltést, és a teljes életciklusa alatt – a bezárásig – összesen több mint 60 millió letöltést regisztráltak a fejlesztők. A játék az App Store és a Google Play listáin is kiemelkedő helyezéseket ért el: több tucat országban került a legnépszerűbb alkalmazások közé.
Bevételek és fogadtatás
A megjelenés után az első hét napban több mint 700 000 dollár bevételt termelt a játék az alkalmazáson belüli vásárlásokból, ami erős kezdésnek számított a King történetében. A játék ingyenesen volt elérhető, de mikrotranzakciókat kínált például gyorsabb fejlődéshez, kozmetikai tartalmakhoz és nyersanyagokhoz.
A játékosok és kritikusok is javarészt pozitívan fogadták a játékot. Dicsérték a nosztalgikus hangulatot, a látványvilágot, valamint azt, hogy a fejlesztők megőrizték a Crash-széria jellegzetes stílusát, miközben egy modern, futós játékmenetet tálaltak.
Játékmenet, pályák és világok
A Crash Bandicoot: On the Run! egy úgynevezett "runner" típusú játék, amely a Temple Run és a Subway Surfers nyomdokain halad, de annál mélyebb mechanikával és gazdagabb tartalommal. A játékban oldalnézetes és 3D-s pályák váltakoztak, és a játékosok célja az volt, hogy akadályokat kerüljenek ki, összegyűjtsenek nyersanyagokat és legyőzzék a széria klasszikus gonosztevőit.
Pályák és világok:
-
A játékban több mint 100 különböző pálya volt elérhető, amelyek különböző tematikus világokban kaptak helyet:
-
Turtle Woods
-
Lost City
-
Temple Ruins
-
Iceberg Lab
-
Desert Dunes
-
Dino Might!
-
Slippery Slopes
-
Bear It
-
Egyes világokban időszakos eseményeket is rendeztek, ahol exkluzív jutalmakat lehetett szerezni.
Játszható karakterek
A játékosok választhattak a két fő karakter között:
-
Crash Bandicoot – a sorozat főhőse, jól ismert pörgő támadásával és energikus mozgásával.
-
Coco Bandicoot – Crash okos és bátor húga, aki saját stílussal és animációkkal rendelkezett.
A karakterekhez több tucat skin (ruházat) is tartozott, amelyeket a játékban különböző kihívások vagy események során lehetett feloldani. A ruhák nem csak esztétikai célt szolgáltak, egyes skinek különféle bónuszokat is biztosítottak, például gyorsabb gyűjtést vagy nagyobb sebzést a főellenségek ellen.
Crafting és bázisépítés
Egyedi sajátossága volt a játéknak a bázisépítés és nyersanyaggyűjtés. A játékosok különféle gyümölcsöket, kristályokat és alkatrészeket gyűjthettek, amelyeket a Wumpa-szigeten található főhadiszálláson lehetett feldolgozni:
-
Fegyvereket készíthettek (nitro bombák, fagyasztó lézerek)
-
Új területeket nyithattak meg
-
Boss harcokat aktiválhattak
Ez a mechanika különösen vonzó volt azoknak a játékosoknak, akik mélyebb játékmenetre vágytak a klasszikus futós mechanikán túl.
Ellenségek és boss harcok
A játékban feltűntek a Crash-univerzum ikonikus ellenségei, köztük:
-
Dr. Neo Cortex
-
N. Gin
-
Tiny Tiger
-
Scorporilla
-
Nitros Oxide
A főellenségeket több pálya teljesítése után lehetett elérni, és legyőzésük után új világok nyíltak meg. Egyes események során időkorlátos boss-harcok is elérhetők voltak, különleges jutalmakkal.
Miért szűnt meg?
Bár a játék kezdeti fogadtatása pozitív volt, az érdeklődés idővel csökkent. A rendszeres tartalomfrissítések ellenére sok játékos panaszkodott a hosszú gyártási idők, a mikrotranzakciók erőltetettsége és a játékmenet ismétlődő jellege miatt.
A fejlesztők 2023 februárjában jelentették be, hogy a játék véglegesen bezár, és 2023. február 16-án hivatalosan is lekapcsolták a szervereket. Ez azt jelentette, hogy az online funkciók, a frissítések, és minden játékbeli haladás is elveszett – mivel a játék kizárólag internetkapcsolattal működött.
A hivatalos közlemény szerint a döntés mögött "üzleti okok és a hosszú távú fenntarthatóság hiánya" állt. A játéknak volt ugyan több mint 60 millió letöltése, de a bevételek (nagyjából 4 millió dollár élettartam alatt) nem érték el a várt szintet.
Öröksége és hatása
A Crash Bandicoot: On the Run! rövid életű volt, de mégis fontos része maradt a Crash-univerzumnak:
-
Új közönséget szólított meg – sokan mobilon találkoztak először Crash-sel.
-
A játék technikai és vizuális minősége kiemelkedő volt a mobil runner kategóriában.
-
Bizonyította, hogy van igény minőségi franchise-alapú mobiljátékokra – de hosszú távon több kell a sikerhez, mint a nosztalgia.
Crash Bandicoot: On the Run! nem csak egy újabb futós játék volt – hanem egy ambiciózus próbálkozás arra, hogy egy klasszikus játéksorozat új életre keljen a mobilos közönség körében. Bár nem tudott hosszú távon fennmaradni, emlékezetes maradt sok játékos számára, és egy kis nosztalgiát csempészett a mindennapokba. Talán a jövőben ismét láthatjuk Crash-t mobilon – talán egy még jobb, még kiforrottabb